Čas od času dojde
k únosu letadla. Stejně tak, jako u všech leteckých nehod, i
každý únos je zpětně detailně analyzován. Z těchto
analýz se pak vytvářejí doporučení leteckým dopravcům pro postupy při únosu
letadla, ale také závazné pokyny pro úpravu kabiny pro cestující, pilotní
kabiny, pokyny pro komunikaci mezi posádkou atp. Poslední
událost, která významně ovlivnila bezpečnost na palubě bylo nechvalně známé
9/11.
Příručka (CAOM –
Cabin Attendant Operations Manual) mi bohužel zabírá místo ve skříňce, takže to
zkusím dát zpaměti.
- Pravidlo číslo jedna pro jakoukoli nebezpečnou nebo
nestandardní situaci na palubě je: Vyloučit z ní kokpit. Pokud hoří,
nebo je například prováděno násilí na posádce či cestujících, tak mají
piloti jen jednu povinnost. Zamknout se. - Posádka
má za úkol za každou cenu zabránit vniknutí únosce do kokpitu. Tomu se
dá předejít tím, že je kokpit po celou dobu zamknutý, což všechny
renomované aerolinky respektují. Většina ostatních zpravidla rovněž.
Aeroflot počítám mezi ty druhé. Pokud požaduje únosce prozrazení kódu
na otevírání dveří, sdělí mu stevardka takový kód, který naopak
upozorní kapitána na fakt, že se někdo snaží o nedovolený vstup. Pokud
únosce ví, že existuje kód, který otevírá dveře zvenku bez spolupráce
kapitána, nebo ho dokonce zná, je nezbytné jakkoli, třeba boucháním na
dveře nebo přes Public Address System upozornit kapitána a ten se
zevnitř manuálně zamkne. Dveře jsou pancéřové, nedobytné. - Kapitán nahlásí nouzovou situaci
řídícímu oblasti, a ve spolupráci s ním vybere nejbližší vhodné
letiště, na které bude přistávat. Požadavky únosců se neberou
v potaz. - Posádka se snaží zachovat
v kabině zdání normálnosti. Stevardi mají asi tyto úkoly:
- Ošetřovat raněné.
- Plnit požadavky únosců a formálně
s nimi spolupracovat. To vše ale jen za účelem a v mezích
zajištění co nejbezpečnějšího průběhu letu. - Zabraňovat pokusům cestujících o
napadení únosců či převzetí kontroly. - Nevyjadřovat souhlas s únosci.
- Mírnit napětí a agresi.
- Vystupovat suveréně, nepřijmout
submisivní roli. - Nakonec si dát pozor na tzv.
Stockholmský syndrom (zjednodušeně nezamilovat se do toho romantického
nešťastného chlapíka z dynamitem) - Je možné, že se podaří eliminovat
útočníka a na palubě se nachází bomba, nebo podezřelé zavazadlo, které za
bombu považujeme. Postup je pak následující. - Zavazadlo přeneseme k zadním
pravým dveřím, což je nejkřehčí část letadla, navíc daleko od beznínových
nádrží a za motory. Vyklidíme zadní část letadla a přesuneme cestující
dopředu. Výbušninu zaházíme dekami a oblečením, které jsme předtím
prolili vodou. Vytvoříme na ní jakýsi kopec mokrých hadrů. Případná
exploze tak bude směřovat dolů a ven. Pokud nedojde k oddělení celé
zadní části (ocas) nesoucí stabilizační prvky potřebné pro let, nemusejí
být následky fatální.
Víc už se nedá
dělat nic.
Tak, a teď víte,
jak to bude probíhat, pokud vaše letadlo unesou. Nepřál bych to nikomu. Ani
sobě.